De prijsstijgingen van Spotify komen eraan, zegt de CEO van het bedrijf

Muziekstreamingservice Spotify hield vandaag een driemaandelijkse inkomstenoproep (bron TechCrunch). Het bedrijf had goed nieuws: het aantal actieve gebruikers en betalende abonnees is sinds het einde van het tweede kwartaal gestegen.

Het bedrijf slaagde er in diezelfde periode echter niet in om de omzet en inkomsten te verhogen. De aandelen waarde van Spotify daalde onmiddellijk. Dit resulteerde in David Ek, mede-oprichter en CEO van Spotify, die opmerkte dat er in de nabije toekomst zeker Spotify-prijsverhogingen zullen plaatsvinden.

 

Prijsverhoging Spotify: waarom, wanneer en waar?

Door de prijzen te verhogen, zou Spotify zijn inkomsten kunnen verhogen zonder het aantal actieve gebruikers te vergroten. Het gebruikersbestand zal waarschijnlijk blijven groeien, maar het is duidelijk dat dit niet altijd leidt tot hogere inkomsten. Dit is de belangrijkste reden waarom een ​​prijsstijging nodig zou zijn.

Ek heeft geen bijzonderheden onthuld over wanneer dit zou kunnen gebeuren of op welke markten. Hij zei dit wel: "Ik geloof dat een waardestijging per uur het meest betrouwbare signaal is dat we hebben om te bepalen wanneer we de prijs kunnen gebruiken als hefboom om ons bedrijf te laten groeien."

Waar Ek naar verwijst, is of gebruikers Spotify dagelijks meer gebruiken of niet. Als dat het geval is, halen ze meer waarde uit het product en moeten ze daarom meer betalen. Aangezien Spotify nu miljoenen podcasts biedt en tientallen exclusieve shows host, zou het gemakkelijk kunnen zeggen dat de consumentenwaarde is toegenomen.

Er zijn al Spotify-prijsstijgingen over de hele wereld in landen als België, Zwitserland, Bolivia, Peru, Australië, Ecuador en Colombia. Deze verhogingen waren voor gezinsabonnementen en andere plannen met meerdere gebruikers.

Waar het op neerkomt, is dat de huidige Spotify-abonnees een prijsverhoging binnenkort kunnen verwachten. Het is op dit moment onvermijdelijk.

38