Hoe verwijder je een virus van een iPhone of iPad

Krijgen iPhones virussen? Ja dat kan - maar het is zeer zeldzaam. In plaats van een virus, is het waarschijnlijker dat je een misleidende advertentie ziet in een app die je regelmatig gebruikt, waardoor gedrag wordt geactiveerd dat is bedoeld om je te overtuigen dat iOS is geïnfecteerd en je een app moet downloaden om het te repareren, of je omleiden naar een onbetrouwbare webpagina of een onbetrouwbare app in de App Store.

Als je er echter van overtuigd bent dat je iPhone of iPad een virus, worm of andere vorm van malware heeft, lees dan verder om erachter te komen hoe je deze kunt verwijderen en hoe je deze problemen in de eerste plaats kunt voorkomen.

 

Hoe kom je erachter of je iPhone een virus heeft?

Technisch gezien is een virus een stuk code dat zichzelf in een ander programma plaatst, terwijl een worm een ​​op zichzelf staand programma is; beide proberen zichzelf te verspreiden door berichtenapplicaties te kapen of via social engineering.

Het iOS-platform heeft een aantal aanvallen gezien die aan de eerste definitie voldoen, wanneer aanvallers schadelijke code in respectabele apps hebben ingevoegd of de ontwikkelaarstool hebben gehackt die is gebruikt om ze te maken. En hoewel gecompromitteerde apps moeten worden gevangen in de goedkeuringsfase van de App Store, kunnen degenen die hun apparaten hebben gejailbreakt en apps van andere bronnen installeren per ongeluk iets gevaarlijks installeren.

In beide gevallen zou de geïsoleerde sandbox-aard van iOS echter moeten voorkomen dat de malware-aanval toegang krijgt tot andere applicaties (om zichzelf te verspreiden) of tot het onderliggende besturingssysteem.

 

Wat veroorzaakt het probleem?


De belangrijkste vragen bij het uitzoeken wat er is gebeurd met je defecte iPhone of iPad zijn deze:

Heb je je apparaat gejailbreakt? En zo ja, hebt je een toepassing geïnstalleerd van een niet-officiële bron waarvan de authenticiteit twijfelachtig is? Als het antwoord op beide ja is, hebt je mogelijk schadelijke software op je apparaat en moet je proberen de foute app te vinden en te verwijderen.

Verschijnt het onverwachte gedrag wanneer je alleen bepaalde apps gebruikt? Als dat zo is - en vooral als het maar één app is - dan kijkt je waarschijnlijk naar een app-specifiek probleem en we zullen dit zo dadelijk behandelen. Veel voorkomend gedrag dat wordt getoond door apps die zijn gekaapt, is onder meer je omleiden naar een onbekende webpagina in Safari en het openen van de App Store zonder toestemming.

Mogelijk kun je ook de oorsprong van het probleem vinden met behulp van een speciale antivirus-app voor iOS zoals Bitdefender Mobile Security. Dit beschermt je vervolgens tegen toekomstige beveiligingsrisico's.

Als het probleem blijft optreden, ongeacht welke apps open zijn, is de kans groot dat je apparaat zich zo gedraagt ​​vanwege een hardwareprobleem, of vanwege een iOS-wijziging die je nog niet gewend bent, of omdat je een andere gebruiker van het apparaat de instelling  heeft gewijzig (misschien onbedoeld). Het is uiterst onwaarschijnlijk dat malware tot het hart van het besturingssysteem is doorgedrongen en problemen in het hele systeem veroorzaakt; dit zou in wezen ongekend zijn. In elk van deze gevallen zouden we het apparaat naar een Apple Genius Bar brengen.

 

Is een probleem-app de oorzaak?


In plaats van een virus dat iOS zelf beïnvloedt, is het mogelijk dat je gewoon een probleem-app hebt.

Omdat hackers niet in iOS zelf kunnen inbreken, is een van hun meest voorkomende strategieën om een ​​ontwikkelaarskit te kraken, die op zijn beurt kan worden gebruikt door goedbedoelende en onbewuste app-ontwikkelaars. De boeven krijgen dus de mogelijkheid om je om te leiden naar een onbetrouwbare website wanneer je de app gebruikt die de corrupte ontwikkelaarstool gebruikt.

Het is meestal duidelijk wanneer een bepaalde corrupte app het probleem veroorzaakt, omdat je alleen problemen hebt bij het gebruik ervan. Het gebruikelijke teken is dat, wanneer je de app open hebt, je periodiek zonder jouw toestemming wordt omgeleid naar een webpagina of naar de App Store.

Als je denkt dat een app het probleem is, moet je eerst kijken of er een bijgewerkte versie van de app beschikbaar is, omdat het probleem mogelijk is opgemerkt en opgelost. Controleer ook de website van de app (als die er is) en / of de Twitter-feed van de ontwikkelaar (als ze die hebben) om te zien of het probleem op die plaatsen is gemeld of besproken. Als de ontwikkelaars bereikbaar zijn, moet je het probleem aan hen melden; ze kunnen misschien een oplossing bieden, maar zelfs als ze dat niet kunnen, is de kans groter dat ze een oplossing vinden als ze het probleem kennen.

Ervan uitgaande dat het bijwerken van de app het probleem niet oplost, verwijdert je het en probeert je het een tijdje zonder. Als het probleem verdwijnt, heb je je dader gevonden en is het tijd om te beslissen of je het zonder de app op de lange termijn kunt redden. Zelfs als je besluit het te verwijderen, moet je er echter rekening mee houden dat je van tijd tot tijd contact kunt opnemen met de ontwikkelaars om te zien of er een bevredigende update is opgetreden.

 

Herstel je iPhone via een back-up

We vertrouwen erop dat je regelmatig een back-up van je iPhone maakt. Als dit het geval is, kan je jouw iPhone eenvoudig herstellen vanaf de meest recente back-up en kijken of het probleem is verdwenen.

Als dit niet lukt, heb je mogelijk een back-up gemaakt van de inhoud van je iPhone, inclusief de malware of een ander probleem, dus herstel vanaf de tweede meest recente back-up, dan de back-up daarvoor enzovoort. Hopelijk vind je een back-up die voorafgaat aan het probleem en kun je vanaf daar verdergaan.

 

77